Tvingad att Cykla Trots Smärtor och Svårigheter – När Sparkrav Går Före Mänskliga Behov på Karsudden
En person som väger nästan 190 kg och har betydande hälsoproblem har nekats biltransport till stadens aktiviteter. Istället tvingas han att cykla mellan 4-8 km enkel väg till affären och andra nödvändiga ärenden. Detta beslut fattades av avdelningschefen, med motiveringen att spara pengar, utan att visa någon empati för individens svårigheter och smärtor.
Hälsoproblem och Funktionsnedsättningar
Personen i fråga lider av smärtor i knän och höfter, vilket gör att han inte kan gå i trappor och måste använda hiss. Under cykelturerna tar magen i knäna/benen, vilket förvärrar hans smärtor ytterligare. Efter varje cykeltur får han mer ont i både knän och höfter, och lider av ångest inför varje stadsresa på grund av den fysiska påfrestningen och smärtan det medför. Dessutom känner han sig utsatt för att bli uttittad, med oro för att någon ska ta en bild av honom och lägga upp på Facebook. Han brukar också få skavsår efter cykelturerna.
Trots detta klarar han av att cykla fram och tillbaka, men med stora svårigheter. Han måste ofta stanna för att vila i uppförsbackar och använder en specialcykel, en trehjuling, för att överhuvudtaget kunna cykla. Att cykla i varmt väder gör det ännu svårare, då han svettas enormt, får svårt att andas och känner skam över sin kroppsstorlek. Han uttrycker sin frustration: ”Tycker det är fördjävligt.”
”Förut fick man åka bil om man till exempel skulle göra ett specialärende, men det är det slut med. Nu har jag både ny legitimation hos polisen som jag måste hämta, samt nya glasögon – men de får vänta tills jag ska cykla till stan på min stadsgång, för jag orkar inte cykla extra i denna hetta,” berättar han.
Personen har diabetes typ 2, och cykling i varmt väder kan förvärra symtomen och leda till allvarliga hälsoproblem som uttorkning, värmeutmattning och värmeslag. Svettning och överhettning kan påverka blodsockernivåerna och göra det svårare att hantera diabetesen. Dessutom är risken för skav- och hudirritationer på grund av svettning hög, vilket kan leda till infektioner.
Han är medveten om vikten av motion men anser att det är bättre att göra det under kontrollerade former, och inte under en lång cykeltur in till staden.
EU-dom om Fetma som Funktionsnedsättning
Det finns en viktig EU-dom som belyser hur fetma kan klassas som en funktionsnedsättning. I december 2014 fastslog EU-domstolen i fallet Kaltoft (C-354/13) att fetma kan utgöra en funktionsnedsättning om den medför en begränsning som är långvarig och som kan förhindra fullständigt och effektivt deltagande i arbetslivet på samma villkor som andra arbetstagare.
Domstolen konstaterade att: ”Fetma kan utgöra en funktionsnedsättning i den mening som avses i rådets direktiv 2000/78/EG om det, i enlighet med artikel 1 i direktivet, medför en begränsning som följer av fysiska, mentala eller psykiska skador och som i samverkan med olika hinder kan förhindra fullständigt och effektivt deltagande i arbetslivet på samma villkor som andra arbetstagare.”
Denna dom kan tolkas som att fetma, när den medför betydande och varaktiga begränsningar i individens liv, kan betraktas som en funktionsnedsättning. Detta innebär att personen i fråga borde ha rätt till anpassningar och stöd som tar hänsyn till hans specifika behov.
Rättigheter och Behov av Anpassningar
Enligt Diskrimineringslagen och Hälso- och sjukvårdslagen i Sverige har individer med funktionsnedsättningar rätt till rimliga anpassningar och att bli bemötta med värdighet och respekt. Att tvinga en person med allvarliga hälsoproblem att cykla långa sträckor, trots att det orsakar betydande smärta och lidande, är varken humant eller rättvist.
Personalen har även uttalat sig med kommentarer som: ”Om du tränar mer, kanske det är lättare att motivera bil ibland,” och syftar på att om personen är mer aktiv, skulle han inte behöva träna genom att cykla. Detta förstärker känslan av att individens verkliga behov inte tas på allvar. Han uttrycker sin frustration tydligt: ”Vafan, trodde detta var ett dårhus, inget träningsläger för feta.”
Att besluta att alla ska cykla för att spara pengar, utan att ta hänsyn till individuella hälsotillstånd, är ett tydligt exempel på bristande empati och förståelse för människors olika behov. En individuell bedömning och anpassning borde ha gjorts för att säkerställa att beslutet inte äventyrar någon persons hälsa och välbefinnande.
Slutsats
Att neka en person biltransport trots att han väger nästan 190 kg och har betydande smärtor i knän och höfter är både juridiskt och etiskt problematiskt. EU-domstolens beslut om att fetma kan klassas som en funktionsnedsättning när det medför varaktiga begränsningar bör beaktas, och individens rättigheter till anpassningar och stöd måste respekteras. Det är avgörande att beslutsfattare inom vården och andra sektorer visar empati och tar hänsyn till varje individs unika behov och förutsättningar.
© 2025 psykpatient.se. Alla rättigheter reserverade. All text, grafik, och ljud är copyright psykpatient.se.
Vi reserverar oss för eventuella fel.
Källor
- EU-domstolen, Mål C-354/13 (Kaltoft)
- Diskrimineringslagen (2008:567)
- Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763)
- Socialtjänstlagen (2001:453)